De behoefte aan betaalbare woningen is voor ons leidend.

In aanloop naar de bespreking van de woonvisie hebben wij als fractie een digitale discussie avond gehouden met een aantal belangstellenden. Aan de hand van stellingen hebben wij een aantal onderwerpen besproken. Een hele mooie manier om input te halen.

PvdA wil tempo maken met betaalbare woningbouw voor ouderen en jongeren

Snelle actie en concrete locaties aanwijzen waar sociale, betaalbare woningen voor senioren (b.v. knarrenhofjes) en woningen voor jongeren/starters (b.v. Tiny houses) kunnen worden gebouwd. Dat voorstel van de PvdA werd in de raadsvergadering van 28 april jl. door het college overgenomen. Dit ondanks het feit dat twee coalitiepartijen de motie maar overbodig vonden.

Bij de behandeling van de Woonvisie was duidelijk dat er ook in Aa en Hunze een nijpend tekort is aan woningen. Er is de afgelopen jaren veel te weinig gebouwd. Daarnaast speelt ook dat er teveel mensen zijn die te goedkoop, te duur, te groot of te klein wonen: scheefgroei.

Vorig jaar heeft de PvdA een digitale enquête georganiseerd over de behoefte aan betaalbare woningen voor ouderen in een sociale setting. Een knarrenhofje werd als voorbeeld genoemd: een woonvorm, waarbij mensen op elkaar betrokken zijn en elkaar helpen en ondersteunen.

Het beleid is sinds een aantal jaren dat ouderen langer thuis wonen. Maar daardoor is wel een leemte ontstaan. Het oorspronkelijke verzorgingshuis is sindsdien zo goed als verdwenen, waardoor de keus beperkt is tot langer alleen thuis wonen of een veelal duur appartement. Aan betaalbare sociale woningen voor ouderen is een groot gebrek. Vandaar de enquête en de actie die de PvdA er in de gemeenteraad op gezet heeft.

Geschikte woningen voor starters/jongeren is al jarenlang een probleem, ook in Aa en Hunze.

De PvdA vindt dat de gemeente zich moet openstellen voor creatieve oplossingen. De bouw van kleine complexen Tiny houses zou – in aanvulling op de meer traditio-nele woningbouw – ook mee kunnen helpen om de woningnood van jongeren op te lossen. En dat betekent dus ook zo snel mogelijk zoeken naar plekken in de gemeente waar dat mogelijk is.

De PvdA is blij dat dit voorstel door het college werd omarmd