Sport

(Veel) bewegen is van groot belang voor de gezondheid en kan op heel verschillende gebieden mogelijk worden gemaakt en gestimuleerd. De inrichting van de openbare ruimte en het verkeer kan daaraan bijdragen, zo ook de sport. Sport is een passie en nog heel veel meer.

Elke week staan de vele vrijwilligers van verenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport mogelijk te maken. Daarmee leveren ze een onmisbare bijdrage aan het vitaal en krachtig houden van onze lokale samenleving. Wie sport en lid is van een club is vaak gezonder en heeft een breder sociaal netwerk dan iemand die dat niet is. We koesteren onze vrijwilligers en verenigingen dus en zien sport als een publieke voorziening.

• Verenigingen verzorgen een belangrijk deel van het sport- en beweegaanbod in de dorpen. Hiervoor zijn vitale en toekomstbestendige verenigingen nodig. Door buurtsportcoaches en
    (landelijke)stimuleringsregelingen gericht in te zetten worden de vrijwilligers en verenigingen versterkt, de sport verbonden met onderwijs en welzijn.
  • Sporten is leuk, gezond en vergroot de sociale samenhang. Daarom stimuleren we onze jeugd om lid te worden van een vereniging en bieden we ouders met een smalle beurs vanuit het Jeugdfonds financiële ondersteuning, zodat alle kinderen kunnen meedoen.
    Hiervoor zijn vitale en toekomstbestendige verenigingen nodig. Door buurtsportcoaches en (landelijke)stimuleringsregelingen gericht in te zetten worden de vrijwilligers en
    verenigingen versterkt, de sport verbonden met onderwijs en welzijn.