Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig huis en een goede school.

Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en word je in staat gesteld om je dromen waar te maken. Onze scholen zijn de plek waar heel veel kinderen met veel plezier naar toe gaan en iedere dag iets nieuws leren. Waar je woont, wat je achtergrond is of wie je ouders zijn, mogen nooit bepalend zijn voor wie je later wordt.
Om te zorgen dat iedereen een eerlijke kans krijgt en je talent gestimuleerd wordt, doen we er samen met scholen, kinderopvang en o.a. de Stichting Lezen en Schrijven alles aan om leerachterstanden en laaggeletterdheid tegen te gaan. Schoolmaatschappelijk werkers ondersteunen leraren, ouders en leerlingen bij allerlei (zorg)vragen.
De school en ook de sport kunnen samen bijdragen aan het stimuleren van de gezondheid
van kinderen.

• Een goede en zekere baan heel lastig. Daarom is het nodig om intensief samen te werken met het VSO, middelbare scholen en MBO-instellingen.
  • Het verder terugdringen van laaggeletterdheid (nu 11-13% in gemeente Aa en Hunze) in samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven.
  • Onderwijs, gemeente en lokaal bedrijfsleven moeten meer en gestructureerd samenwerken en afspraken maken over het aantal stageplaatsen, om de kansen  van vooral mbo’ers te vergroten.
  • We vinden dat ieder kind mee moet kunnen doen aan binnen-en buitenschoolse activiteiten en daardoor kan opbloeien en kennis en vaardigheden ontwikkelen. Samenwerking met de Stichting Leergeld is hierbij van belang.
  • Om de leesvaardigheid te bevorderen willen we dat ieder kind automatisch het lidmaatschap van de bibliotheek krijgt. Het is van groot belang dat ze door ouders, school, bibliotheek en vrijwilligers actief worden aangezet tot lezen en de waarde ervan leren waarderen.
  • Om van de school ook buiten schooltijden een sociale ontmoetingsplaats te maken willen we (als dat mogelijk is) de buitenschoolse opvang en voor- en vroegschoolse educatie ondergebracht zien in het schoolgebouw.
  • Schoolpleinen moeten na schooltijd toegankelijk zijn en natuurlijk ingericht: je kunt er spelen en ontdekken, en het nodigt uit tot bewegen.
  • Onze kinderen verdienen een veilige en moderne school; ze moeten aangepast zijn aan de eisen van deze tijd; verouderde gebouwen met slechte ventilatie vervangen of verbouwen we.
  • Er is een aantrekkelijk en professioneel naschools aanbod.
  • We willen door actief gemeentelijk beleid voortijdig schoolverlaten voorkomen