Een betrouwbare en actieve overheid

We willen een gemeente die er is voor zijn inwoners. Dat is een overheid waar je van op aan kunt.

Een gemeente die zijn inwoners vertrouwt, stimuleert en waar nodig ondersteunt. Die verzoeken om een uitkering, vergunning, subsidie of informatie vlot en volledig beantwoordt. Een gemeente die ervoor zorgt dat inwoners goed zijn geïnformeerd over hun rechten en plichten. Vragen niet afwacht, maar informatie tijdig en actief verstrekt als plannen in voorbereiding zijn. En dat niet alleen aan belangenorganisaties, maar zeker ook aan alle direct betrokkenen of omwonenden. Dat is een overheid die mondeling, schriftelijk, telefonisch en digitaal goed bereikbaar is. En zeker ook een die activiteiten, vrijwilligerswerk en de vele vormen van inwonerinitiatief van (georganiseerde) inwoners stimuleert en ondersteunt. Veel van dat wat er in de gemeente wordt ondernomen gebeurt immers door actieve inwoners bij hun vrijwillige inzet op gebieden als leefbaarheid, zorg en
duurzaamheid. Dit alles vraagt om een gemeente die uitgaat van vertrouwen in de inwoners, die immers ook het beste voor hebben met hun dorp, plan of activiteit. Een gemeente die inwonerparticipatie actief stimuleert. Een gemeente ook, die duidelijk aangeeft waarom bepaalde keuzes gemaakt worden, en dat op tijd doet. En die in de eigen organisatie voldoende aandacht geeft aan de diversiteit van haar medewerkers, en dit ook daarbuiten stimuleert. Zo maken we met z’n allen van Aa en Hunze een samenleving waar ieder zijn of haar steentje bijdraagt en het fijn is om er te wonen, te werken of op bezoek te komen. We vinden dat de gemeente nog onvoldoende voldoet aan het beeld dat ons hierbij voor ogen staat. Voor ons reden om prioriteit te geven aan de extra aandacht die de gemeentelijke organisatie verdient. Als daarbij ook meer het accent wordt gelegd op tijdige en volledige communicatie zal ze beter en sneller in staat zijn de inwoners dat te geven waar
ze bij de gemeente op mogen rekenen.
De gemeente moet duidelijkheid geven over de regels die er bij diverse beleidsterreinen gehanteerd worden en waarop gehandhaafd wordt. Het is dan wel van belang dat de regels die gelden voor inwoners ook voor de gemeente zelf gelden en nageleefd worden. Alleen dan kun je spreken van een betrouwbare overheid.

  • We willen daarom dat de gemeente een zodanige werkwijze en organisatie kent, dat je er (ook digitaal) met al je vragen terecht kunt. En die je zo nodig verwijst naar de instantie of organisatie die er mee aan de slag gaat. De gemeente houdt daarom zijn eigen werkprocessen nog eens kritisch tegen het licht, zodat vragen niet alleen goed maar ook snel beantwoord worden. En die ervoor zorgt dat de afdoening van zaken en vragen binnen de gestelde termijnen wordt gegarandeerd.
  • Inwonerinitiatieven worden ruimhartig ondersteund.
  • Het is van groot belang jongeren meer te betrekken bij en te laten aansluiten op gemeentelijke activiteiten. Dat kan o.a. door het instellen van Jeugd- en Kinderraden, schoolbezoeken op het gemeentehuis en schaduwverkiezingen op scholen.
  • Informatie vanuit de gemeente wordt op een overzichtelijke, eenvoudige en begrijpelijke manier aangeboden. Moeilijke woorden, onduidelijk en vaag taalgebruik en ingewikkelde grammatica wordt vermeden.
  • De gemeente gebruikt de digitalisering niet alleen om zelf goed bereikbaar te zijn, maar ook om inwoners goed en tijdig te informeren.
  • Formulieren van de gemeente moeten begrijpelijk zijn en het vragen van informatie die al bekend is, wordt voorkomen.
  • Bij plannen waarvan de impact groot is, zal ruim de tijd worden genomen worden om in gesprek te gaan met voor- en tegenstanders.
  • Wij hechten aan het in stand houden van goede contacten tussen de inwoner en de politie. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de wijk- en jeugdagent.
  • De gemeente speelt in op de veranderende samenleving na Corona en pakt dit samen met inwoners en ondernemers op. Zij die in de problemen zijn gekomen worden dan ook actief gesteund.