PvdA zet vluchtelingenwerkers Rika Pathuis en Peter Roovers in het zonnetje

5 december 2023

Jarenlang hebben Rika en Peter uit Annen zich ingespannen – onder de vlag van Vluchtelingenwerk Aa en Hunze (later Impuls) – om vluchtelingen zo goed mogelijk te begeleiden naar een volwaardige plek in de Nederlandse samenleving.   Daarbij zijn hele mooie resultaten geboekt voor mensen die een definitieve verblijfsvergunning kregen om zich in ons land te vestigen, de zogenaamde statushouders.

De op handen zijnde verhuizing naar een buurgemeente was voor PvdA Aa en Hunze aanleiding om hen eens goed in de schijnwerpers te zetten.

Op maandag 20 november was er een openbare themabijeenkomst in De Spil in Gasselternijveen met vluchtelingenwerk als centraal thema.
Tijdens deze drukbezochte bijeenkomst vertelden Rika en Peter over hun ervaringen in de afgelopen jaren. Met een goed gevoel kijken ze terug op mooie successen die zijn geboekt met de integratie van vluchtelingen. Maar het is en blijft een moeizaam proces met vaak 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit. Een kwestie van lange adem om voor deze mensen een goede plek in onze maatschappij te bewerkstelligen.

Ook de mensen om wie het ging kwamen aan het woord.

Jasmine (23 jaar) als kind gevlucht uit Irak, vertelde over haar levensloop, over het zware pad naar de Nederlandse status en over voetangels en klemmen op dat pad. Met daarbij voorop het taalprobleem, maar zeker niet te onderschatten het doolhof van ingewikkelde wetten en regels in Nederland. Veel geboren Nederlanders bijten hun tanden daar al op stuk, laat staan vluchtelingen.
Uiteindelijk heeft ze haar draai in ons land helemaal gevonden en runt ze, na jarenlange studie en werkervaring een eigen bedrijfje in de energiesector. Met daarbij heel veel dank aan Rika en Peter met wie ze nog steeds en warme “familieband”onderhoudt.

Ook een gezin uit Eritrea vertelde een aangrijpend verhaal over de reden om het onveilige Eritrea definitief achter zich te laten. En over hun warme banden met Rika en Peter.
Via een lange vluchtroute door Noord-Afrika en Europa en vervolgens diverse vluchtelingenlokaties in Nederland. o.a. Budel, Ter Apel, Eelde, kwamen ze uiteindelijk in Aa en Hunze terecht, waar ze door vluchtelingenwerk zijn opgevangen en begeleid. Eerst arriveerde de vader, Mebrahtoe, later kwamen andere gezinsleden over naar Nederland. Een voorbeeld van gezinshereniging, waarover in de politiek zo vaak discussie wordt gevoerd.
Vader Mebrahtoe heeft inmiddels werk gevonden bij groenbeheer Aa en Hunze.
De taal blijft nog wel wat lastig, maar daar staat tegenover dat vooral de kinderen dit heel goed oppakken en zich daardoor gemakkelijker voegen in het maatschappelijk leven.

Al met al is de integratie een proces van lange adem, waarbij ook nog het verschil in cultuur speelt, maar de resultaten zijn vaak bemoedigend en de mensen tonen zich vaak zo dankbaar, dat de meeste vrijwilligers dit zware werk heel lang kunnen volhouden.

Aan het slot bedankte PvdA voorzitter Michiel Malewicz Rika en Peter, voor hun tomeloze inzet, met overhandiging van bloemen en cadeau en werden ook Jasmine en het Eritrese gezin hartelijk bedankt voor hun bijdrage.