PvdA stelt schriftelijke vragen over onderwijs aan Oekraïense kinderen

6 maart 2024

De duur van de wettelijke tijdelijke onderwijsvoorziening voor Oekraïense kinderen is begrensd op twee jaar. Dat betekent dat die voorziening voor het primair onderwijs eindigt op 14 juli 2024 en voor het voortgezet onderwijs op 1 augustus 2024.

De wettelijke regeling biedt ruimte om af te wijken van de reguliere deugdelijkheidseisen voor de inrichting van het onderwijsprogramma en onderwijspersoneel en maakt het mogelijk om tijdelijk of gedeeltelijk Oekraïens onderwijs te bieden. Deze ruimte is in tijd begrensd, om kinderen voldoende kansen te bieden om de aansluiting met het Nederlandse onderwijs te maken, te participeren in de Nederlandse samenleving en een Nederlandse startkwalificatie te behalen. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wenst vast te houden aan de tijdelijkheid van de regeling.

De school op de opvang op Papenvoort telt zo’n 80 kinderen en onze fractie vindt dat het belang van die kinderen voorop moet staan. Wat dat laatste betreft onderschrijven wij de uitgangspunten van de minister. Dat betekent naar onze mening ook dat wanneer de tijdelijke onderwijsvoorziening eindigt, deze een passend vervolg moet krijgen.

Zowel vanuit de huidige school op Papenvoort en vanuit de scholen in Grolloo en Rolde is met bezorgdheid gereageerd op de ontwikkeling. De kinderen zouden er nog niet klaar voor zijn en de scholen zouden de toestroom niet aan kunnen.

Vragen:

1. Is er een plan ingediend bij DUO voor het overstappen van de leerlingen naar een reguliere school?
    Zo ja; hoe ziet dat plan eruit? Zo nee; waarom niet?
  2. Is het eventueel mogelijk de huidige school op Papenvoort voorlopig voort te zetten als reguliere school, waarin de kinderen volwaardig Nederlands onderwijs volgen?
    Zo nee; waarom niet?
  3. Welke oplossingsrichting staat het college uiteindelijk voor?

Gieten, 5 maart 2024