De raad heeft afgelopen week de begroting over 2025 vastgesteld. Vooral vanwege de lagere uitkering aan de gemeente vanuit het Rijk was het lastig om een sluitende begroting te presenteren.
Daarom was het nodig om over de gehele linie lichte ombuigingen toe te passen. Dit voor de organisatie zelf en vanaf 2026 ook voor de grotere door de gemeente gesubsidieerde instellingen. Ook een klein verhoging van de gemeentelijke belastingen was onontkoombaar. Naar de mening van de fractie van de PvdA lag er een goed afgewogen begroting.
Een motie van de gezamenlijke coalitiepartijen, Gemeentebelangen, VVD en PvdA, om ruimere beleidsregels op te stellen om woningsplitsing mogelijk te maken werd door het college overgenomen.
Behoorlijke discussies waren er over de budgetten voor de Klimaatadaptieve inrichtingsplannen en het Mobiliteitsplan. Daarnaast over het gebruik door de gemeente van HVO 100 -brandstof (vervanger voor diesel) voor voertuigen van de buitendienst. Uiteindelijk bleven die budgetten overeind, met dien verstande dat het budget voor het Mobiliteitsplan gereserveerd blijft totdat de raad het plan heeft vastgesteld. Op basis van een compromisvoorstel vanuit de coalitiepartijen gaat de gemeente bij wijze van pilot over op HVO 100 brandstof, waarmee de CO2 uitstoot aanzienlijk verminderd wordt. Investering in een eigen tankstation haalde het niet. Dit vooral als gevolg van onzekerheden over de prijsontwikkeling. In plaats daarvan wordt de HVO 100 brandstof bij tankstations getankt, hetgeen op dit moment wat duurder is dan de reguliere diesel.
Onze fractie is teleurgesteld dat de pilot voor een Energiemangementsysteem niet overeind bleef. Het systeem had de netcongestie kunnen verminderen, sociale cohesie in de wijk kunnen verbeteren en mogelijk energiearmoede tegen kunnen gaan.